Od 7 września 2022 r. zarządy wspólnot mieszkaniowych i zarządcy nieruchomości mają ponownie obowiązek zwoływania zebrań właścicieli lokali tworzących wspólnoty mieszkaniowe i wspólnoty lokalowe.
Z dniem 7 września 2022 r. uchylony został przepis tzw. „ustawy covidowej”, zgodnie z którym zebrania właścicieli lokali w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu (art 90 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw).
Zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną są zobowiązani zwołać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.
Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną, nie zwoła zebrania ogółu właścicieli lokali w terminie, zebranie coroczne może zwołać każdy z właścicieli lokali.
Brak zwołania rocznego zebrania sprawozdawczego wspólnoty mieszkaniowej jest naruszeniem obowiązków przez zarządy i zarządców nieruchomości uzasadniających wprowadzenie zarządcy przymusowego/wypowiedzenie umowy o zarządzanie nieruchomością.