Od 7 września 2022 r. zarządy wspólnot mieszkaniowych i zarządcy nieruchomości mają ponownie obowiązek zwoływania zebrań właścicieli lokali tworzących wspólnoty mieszkaniowe i wspólnoty lokalowe.
Z dniem 7 września 2022 r. uchylony został przepis tzw. „ustawy covidowej”. Dotychczas termin zebrania właścicieli lokali w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii był przedłużony o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu (art 90 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw).
Aktualnie zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną są już zobowiązani zwołać zebranie ogółu właścicieli lokali co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.
Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1, powinny być w szczególności:
1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu;
2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną;
3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
W wypadku gdy zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną, nie zwoła zebrania ogółu właścicieli lokali w terminie, zebranie coroczne może zwołać każdy z właścicieli lokali.
Brak zwołania rocznego zebrania sprawozdawczego wspólnoty mieszkaniowej jest naruszeniem obowiązków przez zarządy i zarządców nieruchomości uzasadniających wprowadzenie zarządcy przymusowego/wypowiedzenie umowy o zarządzanie nieruchomością.